Mahkeme ve LYS’de “Dikkat’li Ol!”

M. Emin KARABACAK

Mahkemede adam öldürme ile ilgili bir dava görülüyordu. Adamın cinayeti işlediği ve katil olduğu hemen hemen kesindi; çünkü deliller adamın aleyhindeydi. Davanın, müvekkilinin aleyhinde olduğunu gören avukatın aklına bir şeytanlık gelir. Hâkimden söz alan avukat oradakilere dönerek:

-"Müvekkilimin öldürdüğü iddia edilen şahıs, tam bir dakika sonra bu kapıdan girecek" dedi. Avukatın bu iddiası üzerine hâkim ve oradakiler mahkemenin kapısına dikkatlice bakmaya başladılar. Bir dakika geçmesine rağmen gelip giden olmadı. Avukat:

—Ortaya bir iddia attım ve herkes bir dakika boyunca dikkatlice kapıdan gelecek olana baktı. Bundan da anlaşılıyor ki ortada bir ölü olduğuna ve müvekkilimin bu cinayeti işlediğine sizler de tam inanmamaktasınız" der..

Bunun üzerine hâkim kararını açıklar ve adamın suçlu olduğuna karar verir. Hâkimin bu kararına karşı avukat: "Hâkim bey, nasıl olur; az önce herkes gibi siz de dikkatlice kapıya bakmıştınız" der. Hâkim de bunun üzerine:

-"Ben müvekkilinizin kapıya dikkatlice baktığını görmedim." der.

Sınavlarda Dağılan Dikkat Nasıl Toplanır?

Dikkat, insanın üzerinde çalıştığı konu üzerinde yoğunlaşmasıdır.

 Dikkat, kişinin yaptığı işe kendisini vermesidir. İnsanlarda dikkat süresi yaklaşık yirmi otuz dakikadır.

Çocukların iki üç saatlik sınavlarda dikkatlerini kesintisiz olarak sürdürmesi imkânsızdır. Bunun için sınavlardaki zihin yorgunluğuna karşı uyanık olmak gerekir. Çocukların zihinsel yorgunluklarına bağlı olarak onlarda dikkat dağınıklığı olur.  Sınav anında yapılması gerekenleri bilmeleri, onların daha başarılı olmalarını sağlayacaktır.

Sınavlarda Zihnin Yorulduğu ve Dikkatin Dağıldığı Nasıl Hissedilir?

Aynı soru iki üç defa okunuyorsa, test çözme hızında belirgin bir yavaşlama varsa, camdan dışarıya boş boş bakılıyorsa, diğer öğrencilerin hareketleri dikkat çekiyorsa, soruları anlamakta zorluk çekiliyorsa, baş ağrımaya başlıyorsa, gözetmenlerin hareketleri dikkat çekmeye başlıyorsa, içimiz daralmaya ve sıcaklık basmaya başlıyorsa, gözler sık sık ovalanıyorsa, kalem ve silgi sık sık düşüyorsa, kalemin arkası ısırılmaya başlanıyorsa, nefes alıp vermede düzensizlik gibi belirtiler kişinin zihninin yorulduğunu ve dikkatinin dağıldığını gösterir.

Sınavlarda Zihinsel Yorgunluk ve Dikkat Dağınıklığı için Neler Yapılmalı?

Öncelikle dikkati dağıtan nedenler ortadan kaldırılmalıdır. Duygu yoğunluğu dediğimiz kaygı, sevinç, üzüntüleri sınav anında düşünmek yerine bunlar sınav sonrasına bırakılmalıdır.

 Hem zamanı hem de zihni yoracak sorularla uğraşmaktan kaçınılmalı. Saate sık sık bakarak dikkatin dağılmasına müsaade etmemeli, saate bölümler arasında bakılmalı. Bu, zihni ve süreyi daha iyi kullanmayı sağlar.

Yüzeysel nefes almaya bağlı olarak nefes alma egzersizi, göz yorgunluklarına karşı da göz egzersizleri yapılarak dikkat dağınıklığının önüne geçilmeli.

Sınavda bedenin devamlı olarak aynı şekilde durması vücut ağrıları oluşturabilir. Dikkati dağıtacak vücut ağrılarının önüne geçmek için bölüm aralarında diğer adayları rahatsız etmeyecek şekilde vücut hareket ettirilmeli.

Bu durumlarda teste on beş-yirmi saniye ara verilmelidir. Kalem sıranın üstüne konarak gözler kapatılmalı ve şakaklara hafifçe masajlar yapılmalıdır.

Bunların dışında; bölümler arasında bir-iki dakika dinlenme araları verilmelidir. Bunu zaman kaybı olarak değil de dikkati toplama zamanı olarak görmelidir.

Daha geniş bilgi için "Bayramlık İstemeyen Çocuklar" (Çocukların Başarısını Artırmada Anne Babalara Düşen Görevler- Tebeşir Yayınları) kitabımdan faydalanabilirler.

Previous
Next Post »